Üdvözlet az olvasónak

A receptek többsége kétszemélyes adagban készíthető a megadott mennyiségből. Ha nagyobb adagban készítenéd, akkor a mennyiséget értelemszerűen és arányosa növelni kell. Ahol többszemélyes adag jön ki a megadott hozzávalókból, azt ott jelzem. Ha nem találsz valamit, és szeretnéd megtudni, hogy mit, hogy kell csinálni, miből mennyit kell beletenni egy készülő ételbe, kérdezz bátran. Akár itt, bármelyik bejegyzéshez kapcsolható hozzászólásként, vagy e-mailben blholdkukacgmailpontcom címen.

2009. február 13., péntek

Káposztás tészta

25 dkg száraztészta
50 dkg káposzta -
olíva olaj

bors

A tészta nagy kocka, fodros kocka, lényeg, hogy sok tojással készült legyen, és vékonyra legyen nyújtva, a káposzta, praktikusan egy kisebb fej káposzta fele.
A legjobb káposzta a vékony levelű, lapos fejű káposzta, de ezt nem nagyon fogsz találni, mert mindent elöntött már a lengyel vastaglevelű káposzta. Én azt a káposztát szeretem aminek még zöld színe van, friss és ropogós.

A tészta főzővizét felteszed a tűzhelyre, legalább két- két és fél liter víz legyen, amibe teszel egy kávéskanál sót.
Amíg felforr, veszed a káposztát, a külső leveleit leszeded, ezt kidobhatod. Alatta tiszta, szép leveleknek kell lenni, nem lehet benne se bogár, se kukac. Ezután a káposztafejet kettévágod, és akkor már látod is, hogy teljesen egészséges a káposzta. Én nem szoktam a káposztát megmosni, lehet, hogy helytelen, de nem szeretem a vizes káposztát, és egyébként is tiszta és zárt a káposzta fej. Veszel egy reszelőt, a nagyobb lyukút használd, és a fél fej káposztát elkezded lereszelni. Úgy forgasd a fejet, hogy mindig a külső levél felől reszeld a torzsa felé. Azért, mert visszafelé nem lehet, letépi a levelet, és az egyben marad.
A reszelést egy nagy edény fölött csináld, mert szétrepkednek a káposzta reszelékek, és nem győzöd összeszedegetni.
Amikor lereszelted a fél fejet, a torzsát szépen kivágod belőle, és elropogtatod.

Eddigre forr a víz, beleteszed a tésztát, megkavarod, és újra felfőzöd. Amikor újra fő, takarékra veszed, mert egyébként ki fog futni. Kb. 8-10 perc alatt kész lesz. Úgy állapítod meg, hogy megfőtt-e, hogy kiveszel egyet, és kettévágod, ha nincs a közepén fehér kemény csík, akkor megfőtt. De legegyszerűbb, ha szépen megkóstolod. Ha jó, akkor azt érzed,- ha még kemény, akkor hadd főjjön. Vigyázz, ne főzd túl, mert nincs rosszabb az elkenődő szétfőtt tésztánál.

Amíg fő a tészta, egy nagyobb serpenyőben kb. 1 dl olívaolajat hevítessz, amikor forró, beleöntöd a káposztát, és elkezded pirítani. Közben megsózod, megborsozod. Nem kell agyonpirítani, mert akkor elvész a káposzta színe. Én úgy szeretem, ha még roppanós a káposzta.

Ha soknak tűnik az olaj, akkor leöntessz alóla, vagy kanállal kiszeded. Annyi mennyiségű olajnak kell alatta lenni, hogy a káposzta egyben legyen az olajjal, tehát az olaj ne folyjon ki a káposzta alól. Amikor a tészta megfőtt, leszűröd, lerázogatod, és belezuttanytod a káposztás serpenyőbe. Összeforgatod, megkóstolod, kell-e még rá só, kitálalod a tényérra, és megborsozod.


Tegnap délben ez volt az ebédem. Impozáns adag volt a tányéromon.
Aztán mentem el a henteshez, hogy beszerezzem a hétvégére a húst, és vettem füstölt kolbászt is. Ezt rituálisan meg szoktuk kóstolni a hentessel együtt, de mondtam, hogy most nem kérek, az imént ebédeltem. Kérdezte, hogy mit, mondtam, hogy káposztás tésztát. Értetlenül nézett rám, és kérdezte, hogy és még? Mondtam semmi mást.
Csalódottan hümmögött, majd ajánlotta, hogy talán vegyek a marha húsból is, egy jó gulyáslevesnek...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése